پایگاه خبری ندای زرند

جدیدترین اخبار و رویدادهای شهرستان زرند

پایگاه خبری ندای زرند

جدیدترین اخبار و رویدادهای شهرستان زرند

پایگاه خبری ندای زرند
کلمات کلیدی

ی

مراسم علم حتکنی ها در زرند برگزار میشود

يكشنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۸، ۰۲:۲۳ ب.ظ

مراسم عَلم حُتکنی ها، قرن ها در زرند اجرا می شود

 

 

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زرند با بیان اینکه عَلم حُتکنی‌ها از اول محرم، حرکت ۶۰ روزه خود را آغاز می‌کند، گفت: این آیین پر از محتوا، قرن هاست، بدون تغییر انجام می شود و برای گردشگران جذاب است.

 

 

🔹به گزارش #حسینی از#ندای_زرند ،محمد اسلامی رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زرند ، با بیان اینکه عَلم معروف به عَلم حُتکنی ها، علی رغم سادگی، نزد مردم بسیار مورد احترام است، گفت: این علم، حرکت ۶۰ روزه خود را از اول محرم از روستای ده قاضی حتکن شهرستان زرند آغاز می‌کند و سپس به بسیاری از مناطق شهرستان زرند و حتی شهر‌های همجوار برده می‌شود، که در نوع خود بسیار زیبا و کم نظیر است و می‌تواند برای گردشگران معنوی و آیینی، جذابیت ویژه‌ای به همراه داشته باشد.

 

🔹او بیان داشت: همه ساله، تمامی ساکنان این روستا به عشق امام حسین (ع) از چند روز جلوتر از ماه محرم، خانه‌های خود را مهیای میزبانی از عاشقان اباعبدالله (ع) می‌کنند و در هر خانه دیگی از آبگوشت امام حسینی (ع) بر آتش می‌گذارند و چشم به راه مهمانانی می‌مانند که بدون انتخاب و گزینش از هر نقطه‌ای به این روستا سفر می‌کنند.

 

🔹رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زرند گفت: در روز اول ماه محرم، گروه تعزیه خوانی در این روستا به اجرای برنامه می‌پردازد،از آنجاکه سال هاست در روز اول محرم، صد‌ها نفر از مناطق مختلف برای شرکت در این مراسم و آشنایی با آداب و رسوم مذهبی خاص اهالی روستای ده قاضی حتکن به این روستای زیبا سفر می‌کنند، می توانیم با معرفی خرده فرهنگ‌های آیینی، به رونق و جذب گردشگران زیاد به شهرستان زرند متناسب با ایام خاص بیشتر توجه کنیم.

 

🔹اسلامی از ساخت مستند آیین خاص روز اول محرم در روستای ده قاضی حتکن نیز سخن گفت.

 

🔹او با بیان اینکه در ایام محرم، بسیاری از گردشگران خارجی برای آشنایی با این آیین‌ها به ایران مسافرت می‌کنند، ابراز امیدواری کرد، ثبت ملی این آیین، جاذبه پنهان دیگری از شهر هزار و یک جاذبه را آشکار و به گردشگران معرفی کند.

 

🔹رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زرند با بیان اینکه پارسال ۲ آیین علم بندان روستای بیل آباد که همه ساله در روز سوم محرم و قنبر خوانی روستای شعبجره که شب ۲۱ ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود از شهرستان زرند در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید، افزود: پرونده علم بندان سادات منطقه ریحان زرند که در پنجمین روز از ماه محرم برگزار می‌شود، هم به تهران ارسال و در انتظار بررسی پرونده و ثبت ملی قرار دارد.

 

🔹روستای ده قاضی در منطقه‌ای کوهستانی و در شرق شهر زرند و در فاصله نزدیک به ۴۰ کیلومتری از مرکز شهرستان زرند قرار دارد. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۶/۱۰
Ad Gholizadeh

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی