پایگاه خبری ندای زرند

جدیدترین اخبار و رویدادهای شهرستان زرند

پایگاه خبری ندای زرند

جدیدترین اخبار و رویدادهای شهرستان زرند

پایگاه خبری ندای زرند
کلمات کلیدی

ی

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان زرند :


پیش‌بینی برداشت ۲۰ هزار تن پسته از باغات زرند / سال گذشته فقط ۲۵۰ تن پسته داشتیم


 رئیس جهاد کشاورزی شهرستان زرند گفت: «بهتر است کشاورزان برای مبارزه با آفات درخت پسته از سمومی که کم خطر هستند و باقیمانده نداشته باشند استفاده کنند زیرا با توجه به این‌که به زمان برداشت محصول نزدیک می‌شویم اگر سم در محصول باقی بماند زمانی که بخواهیم پسته را صادر کنیم با مشکل مواجه می‌شویم».

علی زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار فردای کرمان با اشاره به وجود ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار سطح زیرکشت باغات پسته در شهرستان زرند، اظهار کرد: «پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۲۰ هزار تن پسته از باغات زرند برداشت شود البته هنوز نمی‌توان دقیق میزان تولید پسته را تخمین زد تا عوامل گرمازدگی که الان در آن به سر می‌بریم را پشت سر بگذاریم و شاید مردادماه بهتر بتوان میزان تولید را بیان کرد».

وی افزود: «سال گذشته میزان تولید پسته در زرند بسیار کم و در حد ۲۵۰ تن بود».

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان زرند با بیان این‌که بیش از پنج‌هزار هکتار از باغات پسته این شهرستان به آبیاری نوین مجهز شده‌اند، گفت: «این میزان ۱۱ درصد کل باغات سطح زیر کشت شهرستان را شامل می‌شود».

وی در خصوص علت پایین بودن استفاده از روش‌های آبیاری نوین در باغات پسته، توضیح داد: «سال گذشته به دلیل این‌که پسته نبود کشاورزان از نظر سرمایه مشکل داشتند زیرا باید کشاورزان نیز مقداری آورده داشته باشند تا بتوانند طرح‌های آبیاری نوین را اجرا کنند و این مساله سبب شد طرح‌های آبیاری نوین کمتر اجرا شود».

زارعی ادامه داد: «از سوی دیگر با توجه به این‌که اجرای روش‌های نوین آبیاری باید زیر نظر کارشناسان جهاد کشاورزی انجام شود؛ نظارت، کنترل و نحوه‌ی اجرای آن نیز شرط است».

وی افزود: «ما سالانه در حدود هزار هکتار از باغات، طرح آبیاری نوین را اجرا می‌کنیم و به دلیل کم بودن نیرو و امکانات امکان نظارت و کنترل بیش از این وجود ندارد».

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان زرند در پاسخ به این سوال که سال گذشته بیمه‌ی خسارت به کشاورزان پسته‌کار زرندی پرداخت شد؟؛ اظهار کرد: «بیمه درصدی که می‌بایست را پرداخت کرد، آن‌چه را که خسارت دیده بودند نه، اما خسارت هزینه‌ای، تقریبا هکتاری یک تا سه میلیون تومان به کشاورزان پرداخت شد».

وی با اشاره به کم‌آبی و شور شدن آب چاه‌های کشاورزی نیز گفت: «در دشت زرند آخرین محصول پسته است و در شرایط فعلی حتی با وجود این‌که آب کم و شور شده محصولی نداریم که جایگزین آن شود اما در پسته ارقامی هستند که مقاوم‌تر هستند و به همین دلیل بحث تغییر ارقام از فندقی به بادامی تاکنون در بیش از چهار هزار هکتار از باغات انجام شده است».

زارعی بیان کرد: «در مناطق کوهستانی نیز تغییر الگوی کشت خیلی خوب اجرا شده و از کشت‌هایی مثل زعفران، زرشک، گل محمدی و برخی گیاهان دارویی هم استقبال و جایگزین شده و هم در حال توسعه‌ است».

وی در پایان از کشاورزان خواست برای مبارزه با آفت پسیل پسته در باغات از سم‌پاشی درختان خودداری کنند و اظهار کرد: «بهتر است به جای سم‌پاشی، درختان با صابون مایع یا بعضی مواد شوینده مثل ریکا شسته شوند که می‌تواند خیلی کمک کند و آفت را کم کند».

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان زرند افزود: «بهتر است کشاورزان برای مبارزه با آفات درخت پسته از سمومی که کم خطر هستند و باقیمانده نداشته باشند استفاده کنند زیرا با توجه به این‌که به زمان برداشت محصول نزدیک می‌شویم اگر سم در محصول باقی بماند زمانی که بخواهیم پسته را صادر کنیم با مشکل مواجه می‌شویم»./پ

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۴/۲۴
Ad Gholizadeh

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی