پایگاه خبری ندای زرند

جدیدترین اخبار و رویدادهای شهرستان زرند

پایگاه خبری ندای زرند

جدیدترین اخبار و رویدادهای شهرستان زرند

پایگاه خبری ندای زرند
کلمات کلیدی

ی

سوغاتی های خوردنی دیار کریمان

پنجشنبه, ۸ فروردين ۱۳۹۸، ۰۳:۰۱ ب.ظ

سوغاتی های خوردنی دیار کریمان

دیار 7000 ساله کرمان که سفر کنی فارغ از دیدن تمام آثار تاریخی و طبیعت زیبای آن از کویر شهداد گرفته تا مناطق سردسیر و کوهستانی اش نمی شود دست خالی از این منطقه رفت؛ سوغات کرمان همواره یادگاری دلچسب است که مسافران به شهر خود می برند 

به دیار ۷۰۰۰ ساله کرمان که سفر کنی فارغ از دیدن تمام آثار تاریخی و طبیعت زیبای آن از کویر شهداد گرفته تا مناطق سردسیر و کوهستانی اش نمی شود دست خالی از این منطقه رفت؛ سوغات کرمان همواره یادگاری دلچسب است که مسافران به شهر خود می برند؛ در ادامه به معرفی گوشه ای از این خوردنی های خوشمزه می پردازیم:

سوهان زرند

اغلب مردم سوهان را مختص قم می دانند، در حالی که سوهان زرند کرمان نیز بسیار مشهور است. سوهان کرمان به صورت ظریف ، ترد و لایه لایه تهیه می شود. برای طبخ سوهان از سمنو، شکر، هل، زعفران و آرد سفید استفاده می شود. سابقه پخت این شیرینی به چندین سال قبل بر می گردد و دارای تاریخچه ای غنی است.

زیره کرمان

به لطف ضرب‌المثل «زیره به کرمان بردن»، دیگر همه می‌دانند مهم‌ترین سوغاتی این شهر زیره است. به خاطر رشد بوته‌های زیره سیاه در کرمان، زیره این شهر بسیار معروف است. البته زیره سفیدرنگی هم در دنیا وجود دارد که در ایران کشت نمی‌شود.



بهترین زیره آن نوعی‌ست که فصل بهار خریداری شود. طرفداران این ادویه اصرار دارند که باید آن را از شهرستان بافت خرید. استفاده از زیره حتی در غذاها (مثل زیره پلو) ، نوشیدنی‌ها (دمنوش زیره) و شیرینی‌های کرمانی هم بیشتر از نقاط دیگر رایج است.


پسته رفسنجان


به خاطر شهرت باغ‌های پسته در رفسنجان، مسافران کرمان از این شهر پسته‌های تازه‌تری می‌خرند و به شهر خودشان می‌برند. ۷۰ درصد از پسته ایران در این شهر کشت می‌شود، اما این موضوع باعث نمی‌شود که قیمت بالای آن را برای سوغاتی بردن نادیده بگیریم. گردوی کرمان هم شهرت دارد، اما فقط در اواخر فصل تابستان می‌توان این محصول را به صورت تازه و با پوست سبز خریداری کرد.



خرما


وقتی از خرمای مرغوب صحبت می‌کنیم همه ناگهان به یاد خرمای بم می‌افتند، این شهر به علت آب و هوای مناسب برای رشد نخل‌های مرغوب دارای بهترین نمونه از خرمای کشور است. خرما را می‌توان یکی دیگر از محصولات کرمان نامید که امروزه در حال صادرات به سایر کشورهای جهان است.



قاووت


قاوورت به ترکیب چند گیاه که به صورت پودر شیرین و قهوه ای هستند، گفته می شود. در زبان عامیانه به قوتو نیز می گویند. هم چنین با توجه به نوع گیاهان ترکیبی خواص مختلفی نیز برای آن در نظر گرفته می شود. مرغوب ترین نوع قوتو چهل گیاه نام دارد که از ترکیب بذر گیاه هایی مثل خرفه، سیاه دانه، قهوه، تخم کتان، موردانه، کنف و … تهیه می شود. در سایر قوتو ها از ترکیب نخود یا مغزهایی مثل نارگیل، پسته و شکر استفاده می شود. علاوه بر این نام های گوناگونی مانند قوتوی خشخاشی، نارگیلی، پسته ای ، نخودی و… به آن ها اختصاص داده می شود.


 



کماچ سهن


کماچ سهن یکی از شیرینی های ستی استان کرمان است که ماده ی اولیه ی آن جوانه گندم است و برای پخت این شیرینی باید جوانه گندم را خیس کرد. جوانه ی گندم اصلی ترین ماده ای است که در پخت آن استفاده می شود و از مواد دیگری که در این شیرینی استفاده می شود یکی زیره ی کرمان است و یکی هم دارچین. برای پخت این شیرینی اول از همه خمیر آن را با جوانه گندم درست می کنند و بعد از زدن مواد گفته شده به آن، خمیر به ۲ قسمت تقسیم می شود که روی یکی از خمیرها، خرما و گردو و یا خرما و پسته ریخته می شود و بعد از این که مواد روی آن ریخته شد، خمیر دوم را روی آن قرار می دهند. این شیرینی از محبوب ترین سوغاتی های کرمان است که بین کرمانی ها هم طرفدارارن زیادی دارد.



 


کلمپه


کلمپه هم یک نوع کلوچه است که بیشتر در مناطقی مثل بم پخت می شود، در این کلوچه خمیر را باهل، گلاب و دارچین معطر می کنند و بعد مخلوطی از گردو و خرما را در داخل آن قرار می دهند. بعضی ها این کلوچه را با روغن حیوانی هم درست می کند اما در آخر روی همه ی آن ها باید پودر پسته و یا کنجد ریخته شود. مورد جالبی که در مورد این کلوچه جود دارد این است که می توان آن را با قالب های مختلفی درست کرد و به همین دلیل است که در شکل های مختلفی دیده می شود.

انتهای پیام /


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۱/۰۸
Ad Gholizadeh

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی